vineri, 25 noiembrie 2011

Mituri...

Mai demult promiteam ca o sa incerc sa scriu si articole in care sa explic anumite aspecte ce stau in spatele imaginilor pe care le realizez. Cum ar fi cele legate de procesare, lumina, ce "vedem" noi si ce "vede" aparatul de fotografiat, fenomenele optice care conduc la realizarea imaginilor, si probabil multe altele ce se pot spune. Recunosc ca nu sunt un bun scriitor, chiar in momentul acesta, cand scriu, am mari emotii :-D. De fiecare data am preferat sa ofer explicatii pe cat de ample posibile, punctuale, intr-un comentariu oricarui "urmaritor" si privitor al blog-ului sau al imaginilor mele care intreba. Asa ca acum sparg gheata, nu printr-un articol amplu, nu voi scrie foarte multe acum (adaugat la final, a rezultat un articol mai mare decat ma asteptam ;-)) ), insa va voi prezenta o imagine, asa cum a fost capturata din camera, impreuna cu cateva detalii tehnice, cu variantele ce le are un fotograf si la ce se ajunge la final.

Sa incepem cu inceputul, am ales pentru exemplificare imaginea din postul acesta:
Conditiile: rasarit, dinamica de contrast a luminii foarte mare, luminozitatea cerului acolo unde rasarea soarele era foarte mare, astfel incat privind in acelasi timp cerul si prim-planul ochiul nu se putea obisnui, chiar daca prim-planul este luminat discret, este totusi mult mai inchis, aproape in intuneric. Am hotarat sa folosesc doua filtre graduale neutre suprapuse pentru a balansa expunerea pentru cele doua zone, unul Lee de 3 stopuri ND hard si unul Singh Ray ND reverse gradual tot de 3 stopuri. Am folosit setarile pentru camera: expunere manuala, diafragma f/11, timp de expunere 1,3 secunde, balans de alb "Sunny", adica 5200K (in principiu este de preferat acest balans de alb cand vrem sa capturam culorile de la rasarit, apus, un balans de alb setat pe auto ar putea sa incerce sa neutralizeze culorile cu care este luminata scena).

Iar la final, ceea ce este destul de important pentru mine, folosesc un mod al camerei din care rezulta de fapt imaginea jpeg, NEUTRAL. Neutral inseamna exact ceea ce se cam poate si subintelege, o prelucrare "plata", fara contrast, liniara, exact ce a capturat senzorul. De ce folosesc acest mod? Ma ajuta sa interpretez cat mai bine histograma imaginii, in asa fel incat sa pot captura cat mai multe detalii din scena din fata mea, sa nu capturez un cer "ars", sa nu am o mare portiune din imaginea de obicei aflata in prim-plan in umbra, fara detalii, adica complet neagra sau mult subexpusa.

 Cam asa arata imaginea capturata in acest mod (retineti, neutral, din camera):

De fapt as fi avut optiunea de a selecta din camera modul STANDARD . Acesta, la cum spune si numele, este "standard", aplica un anumit nivel de contrast, mapeaza anumite culori (depinde de fiecare camera, de aceea veti vedea culori diferite la aceeasi scena la producatori diferiti, chiar si la camerele aceluiasi producator). Deci ar trebui sa se vada in principiu pe orice camera la fel, ceea ce in practica nu se va intampla niciodata din motivele amintite. Ce este de precizat, de ce exista acest mod, acest mod incearca sa replice felul cum un om "vede" o scena, de fapt creierul este cel care o vede, avand contrast intre zonele luminoase si cele inchise, saturand anumite culori, pe cand cele mai discrete le va estompa, pana la ajunge chiar sa nu sesizam unele nuante de culoare. Lucrurile sunt mult mai complexe, aici intervine si balansul de alb, dar despre aceasta voi vorbi in alt articol. (Acest mod poate fi folosit cu succes pentru fotografiile de "wildlife".)

Aici este este imaginea in modul standard:


Mai departe tot in camera vom avea de obicei si niste preseturi, putem sa le spunem creative, cum ar fi VIVID, si altele. Am acest mod, dar mai am si un mod LANDSCAPE pe langa VIVID. (Practic nu mai am decat VIVID in camera, camera fiind resetata in service si nu l-am mai pus la loc :-) ). Aceste doua moduri incearca sa dea culoare, contrast, saturatie, as spune viata unui peisaj. Altfel aceste scene vor arata foarte plate, neinteresante. Desigur, acestea fiind niste presetari, nu putem avea prea multe asteptari de la ele, la anumite scene se pot potrivi si fac minuni, la altele "sar peste bord" si ne trezim cu niste culori saturate peste masura, chiar pierdem detalii in anumite zone din cauza contrastului marit. Desigur, de obicei camera are si niste optiuni pentru a ajusta aceste preseturi, putem micsora/mari constrast, luminozitate, saturatie, vira culori. Totusi, realizarea acestor setari pe teren este total impractica, in plus, ele pot functiona la o scena, iar doar intorcand capul sa nu mai functioneze la alta scena. (Modul VIVID spre exemplu poate fi folosit pentru a prezenta imagini de "macro", flora.)

Aici este imaginea in modul LANDSCAPE (chiar daca nu il mai am in camera, il pot aplica, ca de altfel si restul de moduri prezentate din aplicatia de prelucrare de la Nikon, Capture NX).

Totusi, imi doresc sa pot controla in mod creativ si nelimitat felul cum va arata imaginea la final. Uneori imi doresc sa o prezint asa cum am "vazut-o" cu ochii mei, alteori doresc sa dau interpretarea mea asupra scenei, diferita, poate dramatica, poate in alte tonuri de culoare, poate ceva mai abstracta. Pasii sunt mai putin relevanti in acest articol, cum ajung la aceea imagine sunt scopul altui articol, si se aplica doar pentru fiecare imagine in parte. Ce este sigur, imaginea finala vreau sa imi placa. Si desigur, voua, celor care le priviti.

Concluzia de final, nu exista acel "asa se vedea in realitate", este un mit! Noi oamenii suntem asa de subiectivi in perceptie, in asa fel incat daca ar exista aparatul foto absolut care sa captureze o scena cu o acuratate de culoare totala, iar aceea imagine sa fie printata pe hartie, pana si pusi in fata scenei, oameni diferiti ar avea pareri diferite daca scena a fost reprezentata "real". Nu intru in alte detalii, lucrurile pot fi mult mai complicate decat par. Asa ca lasati imaginatia sa va duca unde doriti cu interpretarea scenelor, nu le priviti mecanic, fotografia de natura nu este fotografie de produs, si veti descoperi ceva frumos. Si nu va lasati influentati de vocile care spun "precis imaginea asta a fost photoshopata!" :-)). Sic! Iar pe cei care nu se pricep la altceva decat sa carcoteasca, ignorati-i. Poate se plictisesc si fac ceva interesant.

Iata si imaginea finala, rezultata dupa procesarea mea:

M-am hotarat sa scriu acest articol si posibil altele pentru a raspunde poate unor intrebari ale celor care privesc imaginile mele, dar nu doar imaginile mele. Sper ca partial am reusit. Dar vreau sa va mai dau si un mic sfat, sa nu mai analizati aceste imagini prin prisma a ceva ce trebuie sa prezinte o "realitate", va spun eu, nu acesta este scopul artistului-fotografului. Altfel nu si-ar mai bate capul sa se gandeasca la compozitii, si multe altele. Daca imaginile va plac, de ce sa nu va lasati dusi de ele, chiar si intr-o lume imaginara.
Bineinteles ca m-ar bucura sa aflu care este si parerea voastra despre acest articol si daca va doriti sa continuu sa scriu si alte articole.
Daca ati ajuns pana aici cu cititul, eu va multumesc si va urez o zi frumoasa.

PS. Probabil ca v-ati plictisit de cate imagini colorate am pus in ultima vreme, asa ca weekend-ul acesta fac o pauza. :-) Si nu ca nu mai am ce posta, inca multe imagini deosebite stau nepostate...

28 de comentarii:

Mita spunea...

Bravo Sebane si la acest capitol! Ti-a reusit scrierea!
Iar ideea de a posta aceeasi imagine in mai multe variante, mie mi se pare super!
Inainte de a citit blogul, cand am vazut titlul, chiar ma gandeam la o astfel de abordare pentru a sparge mitul... Si, uite, chiar ai facut-o!

Bafta multa si lumina frumoasa in continuare!

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc, Mita. Cateva cuvinte ale tale si ale altora, sau "like"-uri, ma indeamna sa continuu ;-)

Ioan spunea...

Am citit si eu cu interes! Lumea ar trebui intr-adevar sa inteleaga faptul ca orice imagine prezinta anumite diferente fata de realitatea din teren, chiar si o imagine neprocesata pe computer e "alterata" de camera foto intr-un fel sau in altul - fie de calitatea aparaturii, fie de setarile facute de fotograf...

Eu fac insa diferenta intre fotografie de peisaj si... peisaje in fotografii. Unele fotografii (cum sunt ale tale) sunt super impresionante prin culori, realizare, munca depusa (cine o observa) etc. Altele sunt impresionante pentru ca asa este peisajul - chiar daca fotografia nu e neaparat cine stie ce realizare.

Depinde ce intereseaza pe fiecare - sa realizeze sau sa priveasca. Rezultatele pot fi diferite (ca si scopul pt care fotografiem), de aceea trebuie luate ca atare - si nu neaparat comparate (intre ele sau cu ce era de fapt acolo).

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc, Ioan.

Ai punctat si un aspect foarte interesant, exista locatii impresionante care se fotografiaza "aproape" singure. Am zis "aproape". De exemplu Marele Canion. Spre deosebire de Romania, acele peisaje sunt usor de fotografiat. Sunt alte peisaje unde este necesara creativitate, munca, idei, sa le descoperi...

Da, este importanta separatia pe care o faci in ultima fraza. Si sunt destule obstacole puse de altii care nu fac altceva decat sa distruga elanul celor care vor sa se apuce sa faca fotografii, mai rau, chiar si simplilor privitori! Mai ales acum cand toata lumea se "pricepe".

Ioan Alexandru Alexandri spunea...

Mulțumim frumos!
Mai vrem și alte fotografii și explicații..
Eu acum înțeleg mai bine mai multe.

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc si eu!

Catalin spunea...

E nasol ca lumea cere sa iti explici pozele :) in loc sa se bucure de ele. Dar explici fain,cu rabdare si am invatat multe, tnx! M-am abonat deja la urmatoarele postari in cuvinte :)

Serban Simbotelecan spunea...

Nu este totusi ceva ce la un moment dat nu poate sa apara, oricand pot sa apara nedumeriri, neintelegeri. Si eu recunosc ca am avut nedumeriri, iar in timp, cu experienta, unele mi le-am explicat, eliberandu-ma de unele limitari, la altele intrebari caut raspuns... inca.
Multumesc! :)

Liviu spunea...

Foarte frumos explicat. Multumim!... si mai asteptam astfel de articole.

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc, Liviu.

Robert spunea...

Mersi fain. Am citit cu placere si am mai invatat ceva :)

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc, Robert.

Carmen Negoita spunea...

Foarte bun articolul. Cum sunt încă la început de drum, sunt binevenite orice explicaţii. Am mai învăţat ceva azi şi îţi mulţumesc mult.
M-aş bucura dacă vei mai publica astfel articole. :)
Un weekend cat mai plăcut!

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc, Carmen. Cum lumea si-a exprimat dorinta sa mai public, o voi face! :)
Un weekend fain!

Cu rugamintea pentru toata lumea (ca tot se poarta expresia) de a-mi semnala orice fel greseli, chiar si lucruri ce nu se inteleg, pentru a reveni si a le corecta.

Cosmin Stan spunea...

Bravo Serban foarte frumos ceea ce ai spus...ai explicat mai mult decat trebuia...de fapt eu am inteles inca din primele randuri...ca sa faci fotografii deosebite in primul rand trebuie sa ai parte de o lumina deosebita, trebuie avuta multa rabdare...bine ca lucrurile astea le stii mult prea bine...in esenta lumina care te caracterizeaza se datoreaza si filtrelor pe care le folosesti nu?...felicitari pt articol si pt tot ce ai realizat pana akm...multa bafta in continuare!

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc, Cosmin. As spune ca realizarea cadrelor se datoreaza luminii deosebite. :)
Acelasi lucru l-as fi obtinut din 2 expuneri in principiu, o expunere pentru cer si una pentru prim-plan, imbinate, fara a folosi filtre. Doar ca eu m-am obinuit sa lucrez cu filtre. Filtrele fiind neutre si de foarte buna calitate, nu influenteaza absolut cu nimic culorile.

Cosmin Stan spunea...

Aha...am inteles Serban...cedeam ca poate un pik influenteaza si filtrele culorile fotografiiilor...asa cred si eu ca realizarea cadrelor se datoreaza luminii deosebite...astept sa mai vad articole :)...ziceai ca nu te descurci asa bine sa scrii...se pare ca nu e chiar asa ;) multa bafta in continuare!

Sorin Untu spunea...

Multumim Serban pentru explicatiile ajutatatoare. Demult vroiam sa te intreb ce fel de filtre recomanzi sa-mi cumpar pe viitor pt. aceste momente dificile, dar deosebite pe munte, cu diferente de contrast mare - rasarit si apus. Din pacate nu le am inca, mai grav, nici HDR cu aspect natural nu stiu sa obtin. Folosesc pt. prelucrare tot Capture NX 2.6. Stiu pt. HDR natural ar fi nevoie de Photoshop. Filtrele mi-ar fi mai la indemana, sa intunece cerul si sa pot expune jos in asa fel incat sa am detalii din intuneric. Sigur cu experienta ta imi poti recomanda cam ce se foloseste de obicei.

Serban Simbotelecan spunea...

Salutari, Sorin. Acele HDR-uri se pot obtine prin imbinari de cadre, dar las aceasta celor care se pricep. Am si eu cateva cadre pe care voi incerca sa le procesez prin aceea metoda.
Dar cum pe moment raman la filtre, sa revin la intrebarea ta. Eu am constatat ca pana acum ca cel mai utilizat si util in foarte multe situatii a fost filtrul de 3 stop-uri, gradual neutru "soft". Avand in vedere ca filtrele de la Lee si Singh Ray sunt foarte scumpe, poti sa incerci cu varianta Cokin, chiar sa cumperi doar acel filtru singur si sa experimentezi.

Vito Coppola spunea...

Gran bella luce con colori intensi...

Vito

Serban Simbotelecan spunea...

Thank you, Vito!

Ema spunea...

Serbane, nu ma pricep deloc la arta foto, dar recunosc ca ai niste fotografii estrem de reusite...mutle inainte :)

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc pentru cuvinte, Ema. ;-)

pheideas spunea...

Desi cu intarziere, iti multumesc pentru articol ! Ai punctat cateva detalii tehnice extrem de interesante. Bine, nu toti cunosc ce-i acela un filtru gradual, corectiile de diafragma sau WB ... La drept vorbind sunt suficient de putini puturosi care sa-si miste fundul in varful muntelui. Iar cei cativa, stiu sa aprecieze frumusetea peisajelor, demne de NG. Felicitari !

Sorin Untu spunea...

Salut Serban iti multumesc pentru raspuns.

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc, pheideas.
Asa este, nu toti cunosc detaliile tehnice si nici nu sunt interesati de ele. Am incercat sa comprim in cele doua articole in mare toate ideile, cam tot ce vroiam sa clarific. Daca lumea se arata interesata, as continua si cu articole, mult mai specifice, pentru ambele categorii.

pheideas spunea...

daca lumea se arata interesata, poti sa faci un workshop. tot e la moda ... cu adunarea pe Retezat. :))) ma apuca rasul cand ii vad grup in jurul unui "guru", prin parcuri ... acum pozati frunzulica ! ... acum pozati kktzelu de cutzu. :)) in loc sa isi descarce manuale de pe net, ca sunt cu zecile si bine scrise, prefera sa dea bani. ma rog, treaba lor.

Serban Simbotelecan spunea...

Nu trebuie luate in deradere toate workshop-urile, sunt cativa fotografi de afara la care nu as sta pe ganduri sa merg daca... as castiga mai mult :) Ei au o experienta de o viata si traiesc bine merci din fotografie. Eh, acolo este alta mentalitate oricum.

Trimiteți un comentariu