joi, 22 decembrie 2011

"Cum vedem" sau cateva cuvinte despre compozitie

Acest articol va fi mai degraba interesant pentru cei care practica fotografia, desi felul cum vedem un cadru poate fi interesant si pentru cei care doar privesc imaginile. Am promis sa raspund la un comentariu aparut la articolul anterior "Asteptari", fiind vorba de compozitia acelui cadru.

Dar pana acolo, cateva consideratii... Tot procesul, felul cum gandesc compozitia cadrelor s-a dezvoltat in timp. Mi-ar fi foarte greu sa explic cum a evoluat totul. Cred ca e bine sa precizez si faptul ca nu am urmat cursuri de fotografie sau ceva asemanator. Cu timpul si cu experienta acumulata am inceput sa inteleg mai multe aspecte legate de fotografie. Consider ca trebuie sa ramanem deschisi pentru a invata, sa urmarim ideile celor care ne inspira... Am trecut si eu prin fazele de la inceputuri cand ziceam, "nu conteaza cum incadrez, fac cum imi place mie". Nu ca acum accept cu cea mai mare usurinta orice idee :-P. Trebuie sa trecem peste idei preconcepute, multi inca cred ca un cadru bun se realizeaza automat daca... ai un aparat bun, folosesti sau nu filtre, ai surprins un moment spectaculos, ai prelucrat imaginea in Photoshop... Desi toate cresc calitatea si impactul cadrului, trebuie sa pornim totusi cu inceputul, compozitia cadrului. Credeti-ma, stiu destul de bine cand un cadru va fi apreciat multumita momentului surprins, si nu pentru ca are o compozitie foarte buna. Acum sa nu treceti in cealalta extrema si sa credeti ca compozitia este totul.
O scena poate fi compusa in foarte multe feluri. Felul cum compunem nu este o stiinta, ci un proces creativ. Nu trebuie sa invatam "reguli dupa carte", acele reguli de care tot auzim sunt un ghid, el functioneaza in multe situatii pentru a ne ajuta sa compunem un cadru. Sunt mai multe aspecte pe care trebuie sa le avem in vedere cand compunem un cadru. O diferenta esentiala intre pictura, fotografia de studio, portret fata de fotografia de natura, cand suntem in natura nu putem alege si aranja elementele in cadru asa cum ne-am dori si trebuie sa tinem cont de aceste constrangeri. In schimb aceleasi principii se aplica la compunerea cadrului, elementele care compun cadrul trebuie "aranjate" intr-un mod echilibrat, cadrul trebuie sa fie estetic. Chiar daca suntem mult mai constransi in natura, nu inseamna ca nu putem gasi compozitii cu totul surprinzatoare, trebuie doar sa fim foarte atenti in jurul nostru. Pentru a construi o compozitie interesanta avem diverse mijloace, putem urmari linii, curbe, texturi, culori, repetitia unor elemente, dar sunt destule materiale care trateaza aceste lucruri. Gata cu divagatia :-), sa trecem la imaginea vizata, prima din postarea din link.

In aceasta imagine am vrut sa prezint niste locuri speciale, cel putin pentru mine, consider ca este unul din locurile din Romania cu peisajul cel mai variat, este vorba de Valea Cernei. Locurile din imagine, poienile mai precis, se numesc Crovuri. Ele s-au format intr-o regiune cu roca predominant calcaroasa. In partea dinspre Valea Cernei sunt strajuite de abrupturi pe care se "catara" Pinul negru de Banat. Pe langa Crovuri, care sunt in sine o lume cu totul aparte, fundalul este dominat de un varf emblematic pentru aceasta zona, Varful Arjana, situat in Muntii Cernei. Pentru cei care cunosc zona, locurile amintite sunt inconfundabile.
Imagine 1
Compozitia nu a fost aleasa intamplator, cunoscand perspectiva asupra Crovurilor (C, imaginea 2) si Arjanei (D, imaginea 2) din acest punct, am pornit sa caut un loc cu un prim-plan interesant care sa completeze cadrul principal. Am cautat niste elemente mai discrete 2 si 3 (vezi imaginea 1), care sa nu ocupe un spatiu mare in cadru si care sa se balanseze cat mai bine cu varfurile 1, 7 (6 intr-un plan indepartat). 4 si 5 pot fi considerate si ele niste elemente distincte ale compozitiei, dar cu o importanta secundara, culoarea este cea care le scoate evidenta. Elementul 5, as fi tins sa nu il consider element de compozitie ci mai degraba o "caracteristica de teren" deoarece este o zona aproape continua ce nu este strict delimitata in interiorul cadrului, la fel ca si rocile, cerul. Insa partea spre marginea cadrului este mai intunecata, uniforma, partea spre centru, incercuita, este mai luminoasa si zona de copaci este neuniforma si pare sa se distinga separat de partea ce "iese" din cadru. Incercati sa vedeti acest lucru pe imaginea 2 spre exemplu. Totodata am fost intrebat daca nu puteam sa iau un cadru mai larg. In cazul unui cadru mai larg nu mai aveam in continuare elemente care sa se potriveasca, compozitia se complica si nu se mai putea echilibrata usor.

In comentariul de la articolul anterior Diana comenta urmatoarele:
<<...In schimb privirea e foarte atrasa de V dintre munti si ma conduce la muntii din ultimul plan. Restul pare ca se cam pierde (cel putin mie asa mi se intampla - imi fug ochii direct la muchiile muntilor).>>
Imagine 2

Lucrul foarte corect. In imaginea 2 se va vedea acest lucru foarte clar, cum privirea merge spre varful Arjana, am demarcat planurile din care este alcatuita imaginea. Cum spuneam mai sus, varful Arjana (D) este un varf distinct, aici se vede ca nu face o exceptie si isi ia "locul" binemeritat in cadru. Acesta este doar un alt mod de abordare a vizualizarii cadrului.

Imagine 3

 In ultima imagine am figurat principalele "fluxuri" din imagine, felul cum privirea este condusa prin cadru.  Fluxul care domina este cel figurat prin liniile verzi. Directia lui tinde insa sa ne scoata din cadru. Acest lucru se putea evita, dar aceasta insemna excluderea varfului Arjana. Insa exista acei nori roz, care readuc privirea spre centrul cadrului (figurat printr-o sageata albastra) si apoi spre varful Arjana.
Mai exista un flux in imagine (figurat prin liniile galbene) care conduce imaginea direct spre varful Arjana. Vezi de mai sus, referitor la planuri.

O fotografie de peisaj poate contine foarte multe detalii care merita sa fie descoperite si care nu sunt neaparat evidente la prima vizualizare. Este si cazul de fata, exista un mod foarte evident de a privi imaginea si de a simplifica lucrurile, insa exista si varianta in care lasam privirea sa se plimbe prin cadru si sa reusim sa descoperim mai multe detalii. (Rezolutia pentru web de 900 de pixeli nu ajuta foarte mult asa incat sa putem privi cadrul foarte in detaliu.)
In timp, odata cu experienta dobandita tindem sa simplificam compozitiile mai mult. Compozitiile simple sunt usor de urmarit, "greselile" pot fi gasite mai usor in ele. Chiar daca compozitiile simple sunt mai evidente, nu sunt neaparat usor de gasit in natura sau nu este foarte simplu sa gasim un loc potrivit pentru a incadra cum ne dorim. In cazul unor compozitii care tind sa devina mai complexe, totul se rezuma la a gasi un balans cat mai potrivit intre elemente avand in vedere constrangerile date. Important este sa experimentam, sa ne dam seama ce trebuie sa ajustam in teren, sa putem sa vizualizam cadrul final. Noi trebuie sa fim cat mai critici cu noi pentru a reusi sa scoatem un cadru cat mai bun posibil. Sunt chiar foarte curios cat de diferit sau asemanator vedem aceleasi lucruri, insa de cele mai multe ori creatiile originale se nasc tocmai din modul diferit in care vedem.

7 comentarii:

adriana spunea...

multumim pentru informatii

Serban Simbotelecan spunea...

Multumesc pentru vizita!

ioan moldovan spunea...

Iti doresc Sarbatori fericite alaturi de cei dragi si un An Nou cu bucurii si cu multe fotografii frumoase!

Marius Barbu spunea...

Multumim pentru acest articol interesant! Multa sanatate si bucurii!

Craciun Fericit si La Multi Ani!
Joyeux Noël et Bonne Nouvelle Année!
Merry Christmas and Happy New Year!
Buon Natale e Buone Feste!
Feliz Navidad e Felices Fiestas!
Życzę Wesołych Świąt!
Frohe Weihnachten und ein gutes neues Jahr!
Καλά Χριστούγεννα σε όλους!
Feliz Natal e Feliz Ano Novo!

Serban Simbotelecan spunea...

Ioan si Marius, va multumesc pentru urari! A fost o surpriza foarte placuta.
Va urez Sarbatori fericite si La multi ani!

Serban

Carmen Negoita spunea...

Un An Nou cu sanatate, liniste sufleteasca si fericire! Un An Nou cu multe bucurii si cu impliniri pe toate planurile!
La multi ani! Un An Nou minunat, Serban!

ioanstoenica spunea...

Foarte util articolul, chiar si pentru cei care nu fac fotografii - pot vedea astfel ca nu e de ajuns sa apesi pe buton. Bune si precizarile referitoare la aparatura, care singura nu e de ajuns. Chiar si cu aparate mai slabe, ochiul ti-l poti forma exersand diverse incadrari - si asta mi se pare unul din aspectele elementare in realizarea unei fotografii: felul in care incadrezi o imagine.

Trimiteți un comentariu